Enligt Wikipedia så är AI – intelligens som uppvisas av maskiner och det är också namnet på studieområdet där man skapar datorer och datorprogram med intelligent beteende. Vi ser en större tillämpning av detta idag både i yrkeslivet och privat. Exempelvis bankrådgivning som görs av en mjukvara istället för en människa finns redan idag, nu endast för enklare rådgivning men troligen något helt annat i framtiden.
Drivkrafter i riktning mot artificiell intelligens:
- Big Data – vi samlar enorma mängde data exempelvis på vårasociala medier och alla våra prylar (IoT).
- Våra datorer har fått en enorm kraft och hanterar mer data i realtid
- Vi bygger och utväxlar mer och mer algoritmer för analys
- Datorer tar inte bara in data via tangentbordet utan via sensorer och ”ögon”
- Vi kan kommunicera i flera dator- och mänskliga språk samtidigt
- Datorer talar och lyssnar exempelvis i serviceagenter som Siri
- Robotteknik gör det möjligt för datorer att agera fysiskt
Inom affärssystemsvärlden ser vi exempel på tillämpningar där AI spelar en större roll:
- SAP driver på objektiv rekrytering med hjälp av artificiell intelligens i syfte att undvika subjektiva åsikter i personalhanteringen och för att hitta de bäst lämpade medarbetarna oavsett kön och ursprung.
- SAP satsar på en digital assistent (chatbot) i ett av sina inköpssystem som bygger på Watson-tekniken för att göra inköpsfunktionen effektivare och minska risken för misstag.
Månadens Citat:
“The world as we have created it is a process of our thinking. It cannot be changed without changing our thinking.”— Albert Einstein